Menu Sluiten

Persoonlijke begeleiding

Lichamelijke en mentale versterking, 
het vinden van nieuwe perspectieven

Voor wie

Je kan kiezen voor een persoonlijke begeleiding bij lichamelijke spanningen, problemen en ziektes, maar ook bij psychische spanningen zoals onrust, gevoelens van onmacht, vermoeidheid, mentale conflicten of wanneer trauma’s je gevangennemen. Kortom, je wenst meer stabiliteit, rust, een betere gezondheid waardoor nieuwe perspectieven ontstaan.

Wat

Bij een persoonlijke begeleiding zoeken we samen naar concrete inhouden die bij jouw situatie, wensen en interesses passen. Deze inhouden reiken nieuwe mogelijkheden aan die de gezondheid (lichamelijk en psychisch) ondersteunen en voor de toekomst nieuwe perspectieven bieden.

De rijke inhouden van de yogaoefeningen staan centraal en worden afgestemd op jouw situatie. We bekijken samen hoe je zelf met de oefeningen, volgens jouw interesses en wensen, kan omgaan zodat er van daaruit stap voor stap een betere lichamelijk-mentale versterking kan ontstaan.

Je leert enkele concrete inhouden van de ‘antroposofie’ en van ‘de nieuwe yogawil’ kennen en hoe je deze praktisch kan omzetten aan de hand van een yogaoefening.

Een pakket van vijf lessen

Tijdens een eerste privéles brengen we het probleem, de wensen en de mogelijkheden in kaart. Het is aan te raden om eerst vijf lessen in te plannen zodat je zelf meer gevoel krijgt voor de heilzame aspecten die de oefeningen in zich dragen.

Praktische info

Centrum voor yoga en gezondheid, Philippe Gits – Moervaartveer 2, 9160 Lokeren (Eksaarde)

60 euro/les van 1h – Pakket van 5 lessen: 300 euro

Gezondheid vanuit een concreet spiritueel standpunt

Gezondheid is een persoonlijke aangelegenheid, iedereen bezit unieke wensen, gaven en kwaliteiten. Uit het verder en/of bewuster ontwikkelen van deze kwaliteiten ontstaan er nieuwe perspectieven en nieuwe mogelijkheden.

Op de keper beschouwd is het niet de yogaoefening zelf die je helpt maar de bewuste uiteenzetting met de oefening. Deze uiteenzetting samen met de lichamelijke activiteit brengen langzaam nieuwe gevoelens en meer kracht.  

“Niet het lichaam mag domineren, niet de energie van het lichaam mag de maatstaf van het succes bepalen, maar het individu zou door zijn levendige gedachtenactiviteit, zijn waarnemende gewaarwordingsactiviteit en zijn beeldende manier van denken de oefening een zin en betekenis moeten geven. Want pas dan begint hij de inhoudsloze consumptiehoudingen om te polen in een vorm-creërende, inhoudelijke vormgeving.” Uit: De zielsdimensie van de yoga

Deze citaten uit ‘De nieuwe yogawil’ richten zich naar wat er nodig is bij een depressie maar persoonlijk vind ik deze gedachte voor iedere (psychische) ziekte geldig: “De taken die in deze situatie volbracht moeten worden, vereisen een oprechte en levendige doelgerichtheid, en het denken van de best mogelijke doelperspectieven. Ze vereisen ongebruikelijke inspanningen en actieve opofferingen om niet in het gemoed weg te zinken, maar om in een meer rationele en concrete denksfeer binnen te gaan met nieuwe en betere perspectieven.”

Genezing houdt altijd in dat je jezelf overwint doordat het ik actief word en gegrond wordt in het denken.

Interessant is ook hoe Rudolf Steiner reeds meer dan 100 jaar geleden gezondheid in een groter geheel plaatste: “Als we naar geld streven omwille van het geld, is dat absurd, belachelijk. Het is hetzelfde met gezondheid. Als we gezondheid nastreven omwille van de gezondheid, heeft het geen betekenis. Als we streven naar een betere gezondheid omwille van wat we met gezondheid kunnen bereiken, dan is het streven naar gezondheid gerechtvaardigd.” (anthrowiki.at)

Hurkzit, padanghustasana

Bij deze evenwichtsoefening leer je hoe een eigen centrum of een presente aandacht tot stand komt door de waarneming naar buiten te richten. Van daaruit ontstaat een rust, een centrum of een presente wakkerheid.

Deze oefening stabiliseert de gevoelens, dit heeft een gunstige werking op het denken en werkt ook ontspannend op de organen. Dit gevoel van een eigen centrum of ook van een grotere eigenwaarde zorgt ervoor dat je de zaken meer zelf in de hand durft te nemen.

Disclaimer

Deze lessen komen nooit in de plaats van een therapie, ze bieden eerder een rijke aanvulling op een therapie.

Ben je reeds begonnen met een therapie, dan is het advies om dit verder te zetten. Bij crisissen of onzekerheden is het goed om een arts of een bevoegd persoon te bezoeken. Hier worden geen diagnoses gesteld maar mogelijkheden aangereikt vanuit een ziels- geestelijke visie.